SCHRIJVER

Haar passie als schrijver ligt bij de complexiteit van historische verhalen waarbij ze linken leg met de actualiteit. Haar interesse gaat vooral uit naar de zogeheten ‘lost voices’, ontbrekende stemmen in de geschiedenis die een ander en nieuw licht werpen op toen en vandaag. Stemmen die in de opeenvolgende golven van democratisering zoals de sociale geschiedenis, het feminisme en de dekolonisering steeds belangrijker worden. Voor de meerstemmigheid van mijn verhalen, met aandacht voor nuancering en een psychologische benadering, maakt ze gebruik van archieven, research en verbeelding.

Reviews over Erfstuk:

Erfstuk draait om grootvader en kleindochter, maar de overgrote meerderheid van de personages in het boek zijn vrouwen. De centraliteit van grootvader staat voor de patriarchale realiteit, zeker in de kolonie, en niet noodzakelijk minder in naoorloogs Nederland. Dichter bij vandaag schuift de macht om te kiezen en beslisssingen te nemen helemaal naar de vrouwen. Dat heeft met familiaal toeval te maken, maar reflecteert zeker ook de grondig veranderde gender-machtspatronen in de voorbije decennia.’
- Gie Goris- MO* Magazine

De roman is slim gecomponeerd en werkt subtiel, en zelfs spannend, naar de ontknoping toe. Als debuutroman verdient het boek alle sterren en maakt het nieuwsgierig naar Van Geffens volgende roman.’
- Gie Goris- MO* Magazine

Link: https://www.mo.be/recensie/het-heden-is-vreselijk-overroepen

Carmen van Geffen is een gedreven verteller, die de lezer blijft prikkelen in een eigentijdse roman met klassieke naturalistische elementen – erfelijkheid, milieu en tijd zijn de regisseurs van de levens die zij beschrijft.’ - Gé Vaartjes - De Volkskrant

‘Er niet bij horen’ is een refrein in deze roman, waarin racisme en discriminatie een schrijnende rol spelen.’ - Gé Vaartjes - De Volkskrant

Link: https://www.volkskrant.nl/boeken/carmen-van-geffen-blijft-je-prikkelen-in-haar-debuutroman-erfstuk~be38f406/

‘Een ambitieus en aangrijpend boek dat vele werelden in zich draagt. Het is zo beklijvend geschreven dat de personages je ook gaan vergezellen wanneer je niet leest. Een spannend familieverhaal dat een kamer opent in je hart en daar niet gauw zal vertrekken.’ - Anneleen Van Offel, schrijver

'Een aangrijpende zoektocht.' — Nouveau

Een aangrijpende debuutroman.’ — Margriet

‘Carmen beschrijft prachtig. Alles klopte. Ik voelde waar ze heen wilde en volgde met plezier.’ — Dimitri Leue, schrijver, acteur

‘Erfstuk is de fantastische debuutroman van Carmen van Geffen. De auteur heeft het verhaal met veel gevoel en zeer beeldend geschreven, zozeer zelfs dat het een genot is om deze roman te lezen. Als lezer word je zo gegrepen door het levensverhaal van Anton dat je het boek het liefst in één ruk uitleest.' — Boekenkastweb

Link: https://boekenkastweb.wordpress.com/2023/03/02/erfstuk-carmen-van-geffen/

ARTIST

Her visual work is not so much about the registration of 'the moment', as is often quoted in photography, but rather about capturing images of the timelessness or 'stillness' of objects or nature and their context.

There is a vague line between what we see and the world 'behind' the images. The images form a decor and show a genuineness that is rather unreliable. The imagination of the viewer complements the shadow image of reality, the reflection of what has been.

The tactile nature of the different materials and surfaces is a meaningful part in the work, in which each object has its specific "skin" that determines the image's sensuality.

In her work there is a relationship with ancient old Asian art, in which lines, shadows, and depth play an important role. With the velvety deep blacks and subtle transitions in the grey areas there are also references to the old technique of heliogravure as well as the subtle use of colour found in a daguerreotype. The imperfection and the 'noise’ of the image contributes to an atmosphere in which dream, recollection and reality seem to run together.

 The photos are edited in under- and overexposure, with veils sometimes supplemented with a vague touch of color. This is a conscious choice that makes the subjects in the image stand on 'the same level'. It also increases the degree of abstraction that Carmen finds necessary to the essence of the image and the invisible behind it. The imagination of the viewer is therefore strongly addressed.

 The mixed media images are an assembly-collage of drawings in graphite and ballpoint pen, graphics, pictures, TV images and movie stills. The process is a repeat and overlap of images in different techniques. These techniques are both traditional and digital.

Education

1998 Royal Academy of Fine Arts Antwerp Masterdegree of Fine Arts Antwerp (BE)

2007 University of Antwerp, faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen, Master na Master, GAS Cultuurmanagement

Exhibitions

2022 Boechout10 artroute Boechout (BE)

2019 Ons toekome uw rijk Antwerpen (BE)

2018 Exchange The Stour Space Gallery London (UK)

         Kunstvijver Boechout (BE)

2016 Kunstvijver Boechout (BE)

2007 videoproject Klassiekers over de grenzen heen Cultuurmarkt Antwerpen (BE)

2005 Galerie Pool Hoogstraten (BE)

2000 Hollandse Nieuwe Amsterdam (NL)

1998 Based on a true story Bernarduscentrum Antwerpen (BE)

         A(rt)ssenede, Assenede, installatie in situ (BE)

         Lente van de Kunst, Dendermonde, (BE)

1997 Interdum Volgus Hangar 27 Antwerpen (BE)

          ABSOC Young Art Weekend Antwerpen (BE)

1996 De Kunstliving KASKA Antwerpen (BE)

1995 Paul van Ostaijen – Decors KASKA Antwerpen (BE)